På denne side kan du finde hjælp til, hvordan dit kursus revideres.
På Nat og Tech revideres kurser to gange årligt. Hvert kursusrevisionsrul er opdelt i to delprocesser: En første del, hvor kursusinformation der er nødvendig for tidlig undervisnings- og eksamensplanlægning revideres, og en anden del, hvor kursusinformation der ikke har indflydelse på næste semesters undervisningsskema og eksamensplan revideres.
Årsagen til denne opdeling er, at for at kunne offentliggøre et undervisningsskema og en eksamensplan før de studerende tilmelder sig til kurser, må undervisnings- og eksamensplanlægningen påbegyndes inden semesteret er afsluttet og evalueret. Begge delprocesser understøttes af Course Catalogue Editor (CCE).
PROCES DEL I – Kursusrevision Efterår ´25 | START | SLUT |
Uddannelsesansvarlig opretter nye kurser. | 15. september 2024 | 15. november 2024 |
UA og KA opdatering af stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) og medarbejderallokering | 15. september 2024 | 1. november 2024 |
UA og UU godkender ændringer til stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) og medarbejderallokering | 1. november 2024 | 15. november 2024 |
SL godkender kurser i del i og sender videre i CCE | 16. november 2024 | 30. november 2024 |
PROCES DEL II - Kursusrevision Efterår ´25 | START | SLUT |
Kursusansvarlig reviderer kursusbeskrivelser (kursusindhold og eksamensform). | 9. december 2024 | Deadline: 22. januar 2025 |
Uddannelsesansvarlig laver kvalitetstjek og forelægger for Uddannelsesudvalget mhp. godkendelse. | 22. januar 2025 | Deadline: 23. februar 2025 |
Studieleder og administration: Forbereder det relevante materiale til Studienævnet og godkender det materiale, som ikke skal i studienævnet. | Starter løbende fra 22. januar 2025 | Bilag er klar til SN i uge 10, 2025 (senest d. 6.-7. marts) |
Studienævnet forbereder sig til møder. | Uge 10, 2025 | SN møde i uge 11 2025 |
Kurser godkendes og sendes til Studieadministrationen i CCE. | Efter SN møde | Deadline: 17.-19. marts 2025 |
Kurser sendes tilbage til UA i CCE mhp. revision | Efter SN møde | Deadline: 3. april 2025 |
Kurser processeres i administrationen | Starter løbende | Kursuskataloget er klar 15. april 2025 |
Offentliggørelse af undervisningsskema | 24. april 2025 | |
Undervisningstilmelding for studerende | 1.-5. maj 2025 | |
Slut: Kursusrevision del II for Efterårssemester 2025 |
PROCES DEL I – Kursusrevision Forår ´25 | START | SLUT |
Uddannelsesansvarlig opretter nye kurser. | 1. marts 2024 | 1. maj 2024 |
UA og KA opdatering af stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) og medarbejderallokering | 1. marts 2024 | 1. maj 2024 |
UA og UU godkender ændringer til stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) og medarbejderallokering | 1. maj 2024 | 15. maj 2024 |
SL godkender kurser i del i og sender videre i CCE eller sender til SN | 16. maj 2024 | 30. maj 2024 |
SN forbereder sig til møde | 31. maj 2024 | |
SN godkender relevante kurser på sn møde | SN møde 4. juni 2024 (tech) | |
Adm sender godkendte kurser videre i cce | Efter studienævnsmøde | |
PROCES DEL II - Kursusrevision Forår ´25 | START | SLUT |
Kursusansvarlig reviderer fagligt kursusindhold og detaljerede eksamensoplysninger. | 7. juni 2024 | Deadline: 16. august 2024 |
Uddannelsesansvarlig laver kvalitetstjek og forelægger for Uddannelsesudvalget mhp godkendelse | 17. august 2024 | Deadline: 6. september |
Studieleder og administration: Forbereder det relevante materiale til Studienævnet, og godkender det materiale, som ikke skal i studienævnet. | Starter løbende fra 7. juni 2024 | Bilag er klar til SN d. 17.-18. september 2024 |
Studienævnet forbereder sig til møder | SN møde d. 24. og 25. september 2024 | |
Kurser godkendes og sendes til Studieadministrationen i CCE | Efter SN møde | Deadline: 27. september 2024 |
Kurser sendes tilbage til UA i CCE mhp. revision | Efter SN møde | Deadline: 8. oktober 2024 |
Kurser og studieordningsændringer processeres | Starter løbende | Kursuskataloget er klar 15. oktober 2024 |
Der gøres klar til undervisningstilmelding | Åbner 1. november 2024 |
Har du spørgsmål til CCE, så kontakt Bjørg Brink Dalgaard cce.nat-tech@au.dk.
Har du spørgsmål til Curriculumbaseret planlægning, så kontakt Chris Lund Nielsen cln@au.dk
Course Catalogue Editor (CCE) er en digitaliseret løsning af det eksisterende mappesystem i OneDrive.
Systemer er udviklet for at gøre processen med at revidere kursusbeskrivelserne nemmere for alle involverede.
Systemet gør det nemmere:
CCE bliver over de næste semestre implementeret løbende på tværs af Natural Sciences og Technical Sciences
Du finder CCE på https://cce.au.dk/
Tryk på “Click to sign in with Microsoft” for at logge ind i CCE.
Du skal være på AU’s netværk, kabelnet eller eduroam, eller virtual private network (VPN).
Få VPN adgang
Hvis du ikke har VPN adgang, skal du installere VPN client på din PC eller Mac OS. Find vejledning til at installere VPN her.
Course Catalogue Editor er designet til at…
Klik for at at komme for forsiden
A. Vise, hvilket semester ændringerne vil blive foretaget i.
B. Vise arkivet at af ændringer for tidligere semestre - Klik for at vælge et tidligere semester
Vise en liste over de kurser, du er kursusansvarlig for
Vise en liste over alle kurser, der forventes at skulle publiceres i semesteret
Kun relevant for medlemmer af Uddannelsesudvalg
Vise uddannelserne, du er medlem af og et overblik (Overview) af uddannelsens kurser
Vise alle uddannelser på fakulteterne Natural Sciences og Technical Sciences
*Klik for at udvide billedet
Du kan finde en liste af alle kurserne på Natural Sciences og Technical Sciences under “Courses” i topmenuen.
I listen kan du søge på:
Kursusnavn eller navn på den kursusansvarlige
Uddannelse
*Klik for at udvide billedet
Som kursusansvarlig skal du årligt revidere kursusbeskrivelsen og sikre, at denne afspejler de ændringer kurset har gennemgået ved forrige afholdelse samt planlagte ændringer for kommende afholdelse. Ved større revisioner eller udvikling af et nyt kursus skal beskrivelsen godkendes i studienævnet.
Del 1: Opdatering af stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) samt medarbejderallokering
I første del af kursusrevision skal du via CCE revidere stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) og medarbejderallokering for eksisterende kurser, samt oprette nye kurser. Se hvad del 1 af kursusrevisionen omfatter på ovenstående billede ’Kursusrevision del 1’.
Del 2: Opdatering af fagligt kursusindhold og detaljerede eksamensoplysninger
I anden del af kursusrevisionen skal du via CCE revidere det faglige kursusindhold (kvalifikationsbeskrivelse, faglige forudsætninger, etc.) og de detaljerede eksamensoplysninger for eksisterende kurser, samt for de nye kurser du oprettede i første del. Se hvad del 2 af kursusrevisionen omfatter på ovenstående billede ’Kursusrevision del 2’.
Du modtager en mail med et link til kursusbeskrivelsen for dit kursus, når du kan ændre i den. Du vil modtage mailen, hvis du står som kursusansvarlig i Kursuskataloget. Herunder finder du specifikke vejledninger til dig som kursusansvarlig:
Du modtager en mail med et link til kursusbeskrivelsen for dit kursus, når du kan ændre i den. Du vil modtage mailen, hvis du står som kursusansvarlig i Kursuskataloget. Herunder finder du specifikke vejledninger til dig som kursusansvarlig:
Du kan ændre i kursusbeskrivelsen ved at finde og åbne kurset.
Klik på bjælken for det element du ønsker at ændre (f.eks. Description of qualifications)
Klik “Edit”
Indtast ændringerne
Klik “Update”
Udfyld “Reason for change” og klik på “Save reason for change” når du er færdig
Ændringerne vil blive vist under beskrivelsen ved at klikke på “Show revisions”.
Hvis du har andre ændringer, skal du blot følge den samme vejledning, som beskrevet ovenfor.
Når alle ændringer er lavet
Når alle ændringer er lavet og du er helt færdig med kursusbeskrivelsen, skal ændringerne godkendes i Uddannelsesudvalget og Studienævnet
Klik på “Accept and send to Education committee” for at sende kurset til godkendelse.
Når et kursus ikke afholdes i det semester, der publiceres, skal du markere dette på kurset.
Ændre et kursus fra Not conducted (bliver ikke afholdt) til Conducted (afholdes)
For at oprette et nyt kursus, skal du bede din Uddannelsesansvarlige (UA) om at oprettet kurset med stamoplysninger og tilføje dig som kursusansvarlig.
Når kurset er oprettet, vil du kunne se kurset under “My courses”.
Nu kan du udfylde resten af kurset.
Når du er færdig, klikker du på knappen “Accept and send to Education committee” nederst.
Du kan finde en liste over kurserne på Natural Sciences and Technical Sciences under "Courses" i topmenu.
I liste kan du søge på:
Kursusnavne eller navn på kursusansvarlig
Uddannelse
På forsiden kan du klikke på "My courses" og finde alle de kurser, du er kursusansvarlig på.
Som uddannelsesansvarlig og som medlem af uddannelsesudvalget er din rolle, at udvikle uddannelsens faglige og kompetencemæssige profil, samt medvirke til udarbejdelse af kursusbeskrivelser og studieordninger. Det er også din opgave at behandle og godkende ændringer til eksisterende kurser, samt oprettelsen af nye kurser, som led i første og anden del af kursusrevisionen. Se tidsplan for efterårs- og forårssemestre for et overblik over kursusrevisionen.
Når et kursus ikke afholdes i det semester, der publiceres, skal du markere dette på kurset.
Ændre et kursus fra Not conducted (bliver ikke afholdt) til Conducted (afholdes)
For at lave et nyt kursus skal du som uddannelsesansvarlig oprettet kurset med stamoplysningen før kursusansvarlig kan tilføje resten af kursusbeskrivelsen.
1.Tryk på “Click to Create a New Course Description” på forsiden af CCE
2.Udfyld felterne.
Udfyld minimum:
3. Tryk “Create and continue”
Nu åbnes kursusbeskrivelsen og du behøver ikke gøre mere. Den kursusansvarlige for kurset kan nu se kurset under “My courses”
Kopiere en beskrivelse fra et andet kursus
Du kan kopiere en beskrivelse fra et andet kursus og derefter
Du kan finde en liste over kurserne på Natural Sciences and Technical Sciences under "Courses" i topmenu.
I liste kan du søge på:
Kursusnavne eller navn på kursusansvarlig
Uddannelse
På forsiden kan du klikke på "My courses" og finde alle de kurser, du er kursusansvarlig på.
Kursuskataloget på Nat og Tech er en juridisk del af uddannelsernes studieordning. Det er studienævnenes opgave at sikre, at studieordninger herunder kursusudbud overholder de gældende regler på området. Den enkelte kursusbeskrivelse er således et juridisk dokument, og bindende i relation til læringsmål, indhold, eksamensform, timetal mm. Det er derfor vigtigt, at kursuskataloget og kursusudbuddet for den enkelte uddannelse løbende godkendes i det relevante studienævn.
Del 1: Opdatering af stamdata, planlægningsdata (både undervisning og eksamen) samt medarbejderallokering
Studienævnene involveres som udgangspunkt ikke i første del, da studienævnene ikke behandler ændringer i stamdata, planlægningsdata og medarbejderallokering. For dog at sikre at der ikke sker radikale ændringer på dette stadie, som er i uoverensstemmelse med gældende praksis, har studielederne til opgave at nikke til kursusændringer og foreløbig information om nye kurser. Studielederne kan ligeledes løfte ændringer til stamdata, planlægningsdata og medarbejderallokering ind i studienævnene, hvis det vurderes nødvendigt.
Del 2: Opdatering af fagligt kursusindhold og detaljerede eksamensoplysninger
To gange årligt behandler studienævnene forslag til nye kurser samt ændringer til fagligt kursusindhold og detaljerede eksamensoplysninger på allerede godkendte kurser. Alle nye kurser og ændringer til kurser skal først godkendes i de lokale uddannelsesudvalg på institutterne. Studienævnene ser særligt på læringsmålenes formulering og deres sammenhæng med eksamensoplysninger samt kursets overordnede sammensætning og alignment.