Du er landet i en stor organisation, og du har fået cirka 1.400 kolleger på fakultetet. Du vil modtage mange informationer, som er vigtige for dit arbejdsliv på Aarhus Universitet, og her på siden kan du finde nogle af de oplysninger, du får brug for allerede fra i dag.
Har du spørgsmål, er din leder og nærmeste kollegaer klar til at hjælpe dig.
Arbejdsmiljø
AU ønsker en åben dialog om det daglige arbejdsmiljø, og på AU's Medarbejderservice kan du finde centrale informationer om arbejdsmiljø på AU. På Natural Sciences har man i tillæg udformet vejledninger for kemikalier og laboratorier, en graviditetspolitik og informationsmateriale om stress.
Arbejdstid
Information om regler for arbejdstid på AU findes på Medarbejderservice.
Ferie
På AU foregår ferieplanlægning i dialog mellem leder og medarbejder.
Kompetenceudvikling
AU vil være en arbejdsplads, der giver medarbejderne mulighed for både faglig og personlig udvikling og så stor selvstændighed som muligt i tilrettelæggelsen af arbejdet.
Løn
På AU er det HR, der administrerer løn.
Personalegoder
Som ansat på AU findes der en lang række tilbud, man kan gøre brug af. Blandt andet kan man løbe med i DHL-stafetten eller benytte træningsfaciliteter på de forskellige lokaliteter på AU.
Sygdom og fravær
Som medarbejder er du berettiget til fravær fra arbejde i en række situationer. Det kan være i forbindelse med sygdom, men der kan også være andre årsager.
Find rundt
AU er en stor organisation, der også fysisk breder sig over et stort areal og flere adresser. Derfor er det en god idé at have et kort ved hånden for at finde en særlig bygning eller mødelokale. Du kan også downloade app'en "AU-find" til din smartphone.
Parkering
Mange parkeringsområder i forbindelse med AU kræver en parkeringstilladelse. Som medarbejder skal du registrere din bil for at benytte dig af AU's medarbejderparkering.
Adgangskort/nøglekort
For at få adgang til AU's bygninger skal du bruge et adgangskort/nøglekort samt en dertil knyttet pinkode. Det er kun en særlig adgangsgiver, der kan bestille dit kort. Kontakt din nærmeste leder for at få oplyst, hvem din adgangsgiver er.
AU Library
Få adgang til artikler og bøger og bliv klogere på informationssøgning og publicering.
AUFF Starting Grants
Med Starting Grants ønsker Aarhus Universitets Forskningsfond at styrke vækstlaget og derigennem sikre fremragende forskere gode karrieremuligheder. AUFF Starting Grants kan søges af nyansatte adjunkter og lektorer.
AU's logo
Hvis du har brug for AU's logo til f.eks. en poster, kan du finde det i flere varianter på AU's Medarbejderservice.
Forskning med personoplysninger
Find information om, hvad du skal være opmærksom på, hvis din forskning involverer personoplysninger - både almindelige og følsomme.
Forskningsophold i udlandet
Få hjælp til praktisk planlægning af forskningsophold i udlandet.
Forskningsstøtteenheden
Forskningsstøtteenheden har stort kendskab til relevante fonde og hjælper forskere med at udarbejde ansøgninger om eksterne forskningsmidler.
Junior Researchers Programme
Viden om karriereudvikling, kurser og andre tilbud og services for unge forskere på Aarhus Universitet.
PURE
Alle medarbejdere har en personlig PURE-hjemmeside, som præsenterer den ansattes faglige profil. Alle videnskabelige publikationer skal indberettes i PURE.
Samarbejde med erhvervslivet
Natural Sciences har udarbejdet et sæt standarder for ansvarlig forskningspraksis for det naturvidenskabelige forskningsfelt som supplement til de fælles retningslinjer for ansvarlig forskningspraksis på Aarhus Universitet.
Pressekontakt og pressehjælp
Kommunikationsfolk sidder klar til at rådgive og give kurser til forskere, der formidler forskningsresultater i medierne eller ønsker at blive bedre til kommunikere til andre end fagfæller.
Medarbejderservice på AU
Medarbejderservice på AU indeholder alle fælles værktøjer, vejledninger og serviceydelser fra administrationen, som du har behov for som medarbejder på Aarhus Universitet - uanset om du er videnskabelig eller administrativ ansat.
Fakultetets hjemmesider
Du læser dette fra den ene af fakultetets to hjemmesider: medarbejderportalen. Det er en intern hjemmeside for medarbejdere, og den indeholder fakultetsspecifikke nyheder og informationer. Fakultetet har også en ekstern hjemmeside, der præsenterer fakultetet udadtil.
Natural Sciences på de sociale medier
Følg med på fakultetets officielle profiler på Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn.
Instituter og centres hjemmesider
Alle institutter og centre ved Natural Sciences har to hjemmesider: en ekstern, der præsenterer instituttet udadtil, og en intern medarbejderside, der fungerer som institutspecifik informationscentral rettet mod instituttets medarbejdere.
Institut/center | Eksternt site | Medarbejderportal |
---|---|---|
Center for Bioinformatik (BiRC) | birc.au.dk | birc.au.dk/staff-pages |
Institut for Biologi | bio.au.dk | bio.medarbejdere.au.dk |
Institut for Datalogi | cs.au.dk | cs.staff.au.dk |
Institut for Fysik og Astronomi | phys.au.dk | phys.medarbejdere.au.dk |
Institut for Geoscience | geo.au.dk | geo.medarbejdere.au.dk |
Institut for Kemi | chem.au.dk | chem.medarbejdere.au.dk |
Institut for Matematik | math.au.dk | math.medarbejdere.au.dk |
Institut for Molekylærbiologi og Genetik | mbg.au.dk | mbg.medarbejdere.au.dk |
Interdisciplinary Nanoscience Center | inano.au.dk | inano.medarbejdere.au.dk |
Science Museerne | sciencemuseerne.dk |
Listen er et udvalg af systemer på AU. I emneindekset kan du finde yderligere systemer.
AURAP
AURAP er AU's fælles portal for rapportering. Portalen består af en række standardrapporter, der giver mulighed for at lave økonomisk opfølgning på bestemte projekter.
Brightspace
Brightspace er Aarhus Universitets fælles platform, som bruges til undervisningsmateriale, aktiviteter og kommunikation mellem undervisere og studerende out-of-class.
Digital eksamen
Information, hjælp og vejledninger til afholdelse, bedømmelse mv. af digitale eksaminer på Natural Sciences.
Indfak
AU anvender systemet IndFak2 til modtagelse af fakturaer. På AU foregår fakturamodtagelse, bogføring og betaling til leverandør fuldt elektronisk.
IT-support og bestilling af elektronisk udstyr
IT-support er både åben for personlig, skriftlig og telefonisk henvendelse, hvis du oplever problemer med dit udstyr. I IT-webshoppen kan du efter aftale med din nærmeste leder bestille diverse IT-udstyr samt software.
Medarbejderprofil
På din Medarbejderprofil kan du skifte din adgangskode, ændre profilindstillinger og få et overblik over feriedage og sygefravær.
Outlook
Outlook er Aarhus Universitets fælles mail- og kalendersystem og en vigtig forudsætning for at sikre effektiv kommunikation og et tættere samarbejde på tværs af fakultet og universitet. Hvis du har brug for at tilgå din AU-mail via en browser, kan du logge på din webmail.
Pure
Pure er AU's forskningsregistreringsystem. Her kan du formidle og synliggøre din forskning ved blandt andet at registrere forskningspublikationer, -aktiviteter og -projekter
RejsUd
Udlæg og rejseudgifter, som efterfølgende skal refunderes af Aarhus Universitet, skal som udgangspunkt afregnes via systemet RejsUd.
Stads
STADS er det studieadministrative system på AU. Via STADS administreres og formidles oplysninger om studerendes studieaktiviteter og -forløb.
Trådløst netværk og VPN-forbindelse
Aarhus Universitet har 3 trådløse netværk, som er tilgængelige på hele AU. Via en VPN-forbindelse kan du også tilgå nogle af AU's services hjemmefra.
Workzone
Workzone er AU's officielle elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem.
Nyt fra ledelsen
Her på din medarbejderportal kan du finde ledelsens nyt.
Nyhedsbrev til medarbejderne ved Natural Sciences
Ca. en gang om måneden får alle ansatte på fakultetet og i administrationscentret et nyhedsbrev. Alle er automatisk tilmeldt.
Universitetsledelsens nyhedsbrev
Nyhedsbrevet fra universitetsledelsen på Aarhus Universitet udsendes hver fredag og beskæftiger sig med aktuelle aktiviteter og diskussioner.
Administrationens nyhedsbrev
Enhedsadministrationen udsender ca. en gang om måneden et nyhedsbrev til alle administrative medarbejdere. Nye medarbejdere i administrationscentre bliver automatisk tilmeldt nyhedsbrevet.
Omnibus
Omnibus er den officielle og uafhængige avis for ansatte og studerende på Aarhus Universitet.
Beskyttelse af personoplysninger (GDPR)
Arbejder du med personoplysninger, er det vigtigt, at du følger lovgivningen på området.
Medarbejderstamkort
Dine primære medarbejderoplysninger såsom telefonnummer eller bygningsnummer er registreret i medarbejderstamkortet, hvor eventuelle rettelser/tilføjelser også skal foretages.
Medarbejderprofil
På din Medarbejderprofil kan du skifte din adgangskode, ændre profilindstillinger og få et overblik over feriedage og sygefravær.
Personlig medarbejderhjemmeside
Alle medarbejdere på Aarhus Universitet har en personlig hjemmeside, som redigeres via AU's forskningsregistreringsystem Pure. Her kan du blandt andet registrere forskningspublikationer, oprette cv og uploade profilbillede.
AU Library
På biblioteket kan du finde undervisningsmaterialer, og du kan få informationer om ophavsret og plagieringstjek.
Brightspace
Brightspace er Aarhus Universitets fælles platform, som bruges til undervisningsmateriale, aktiviteter og kommunikation mellem undervisere og studerende out-of-class.
Digital eksamen
Information, hjælp og vejledninger til afholdelse, bedømmelse mv. af digitale eksaminer.
PowerPoint-skabeloner
På AU bruger vi fælles PowerPoint-skabeloner, som ligger i systemet Templafy. Her downloader du skabelonerne og bruger dem i PowerPoint på PC eller Mac.