Strategisk udvidelse af dekanatet skal styrke erhvervs- og karriereindsatsen

Forskning, samarbejde med erhvervslivet og bedre rammer for innovation bliver tre kerneopgaver for den kommende prodekan for forskning, erhverv og innovation, mens den kommende prodekan for karriereudvikling skal styrke rekruttering, fastholdelse og diversitet blandt medarbejdere og studerende.

I løbet af den kommende tid vil vi slå to nye og markante stillinger op på fakultetet. I forbindelse med, at David Lundbeck Egholm træder tilbage som prodekan, har vi grebet chancen for at gentænke dekanatets organisering og fokus.

”Vi vil gerne sætte endnu mere fokus på vores samarbejde med erhvervslivet og på at hjælpe vores studerende og unge forskere godt og sikkert videre i karriereforløbet. Derfor prioriterer vi nu at udvide dekanatet med to skarpe profiler, der virkelig kan bidrage til at realisere både fakultetets og medarbejdernes potentiale,” siger dekan Kristian Pedersen.

Dermed kommer dekanatet til at bestå af dekan Kristian Pedersen, prodekan for uddannelse Kristine Kilså, en prodekan for forskning, erhverv og innovation og en prodekan for karriereudvikling.

Markante ansættelser midt i en tilpasningsrunde

Timingen kan virke en anelse mærkværdig. Er der virkelig det rette tidspunkt at udvide dekanatet sideløbende med en omfattende tilpasningsrunde på fakultetet? Det hænger sådan sammen, at David Lundbek Egholm udtræder af dekanatet for at vende tilbage til forskningen og Jørgen Brøchner Jespersen, der har varetaget fakultetets erhvervssamarbejde og siddet i AU’s Erhvervsudvalg, går på pension til efteråret.

”Timingen kunne have været bedre, men nu er det altså sådan, at David og Jørgen begge stopper inden for kort tid. Det har været en anledning til at overveje, om vores kompetencer og organisering i dekanatet matcher vores opgaver. Vi vil gerne styrke samarbejdet med erhvervslivet og blive bedre til at sikre gode og gennemsigtige karriereforløb på fakultetet. Det kræver en omorganisering af dekanatet. Derfor har vi grebet muligheden nu, hvor den bød sig,” siger Kristian Pedersen.

Jørgen Brøchner Jespersen er ansat halvtid på vores fakultet og halvtid på Tech. Det betyder, at udvidelsen af dekanatet med en ekstra prodekan i praksis kun koster ét halvt årsværk. Der vil ikke ske en udvidelse af fakultetssekretariatet i forbindelse med de to nye prodekanstillinger.

Stillingerne slås op inden sommerferien.