Ny grøn guide: Sådan kan du spare CO2 i laboratoriet

En ny guide giver konkrete råd til, hvordan du kan reducere CO2-udledningen og energiforbruget i laboratorierne. Der er inspiration at hente både inden for energi, kemikalier, gasser og affald.

Foto: Jesper Rais, Aarhus Universitet

Sæt fryseren til -70 grader i stedet for -80 grader. Køb kun gasser i de mængder, du skal bruge. Og ryd op i skabene, så du ikke opbevarer unødvendige kemikalier, der bruger energikrævende ventilation.

Sådan lyder et udpluk af de nye forslag i AU's grønne guide til laboratorierne. Guiden skal fungere som inspiration til dig, der gerne vil være med til at mindske CO2-udledningen i AU’s laboratorier - og på den måde bidrage til et grønnere universitet.

De gode råd er inddelt i de fire overordnede temaer: energi, kemikalier, gasser og affald. Og der er taget højde for, at ændringerne ikke skal gå ud over din forskning, og at du ikke skal gå på kompromis med hverken arbejdsmiljø og arbejdssikkerhed i laboratoriet.

Det er en bredt sammensat arbejdsgruppe af bl.a. laboranter, driftsfolk og arbejdsmiljørepræsentanter, der står bag guiden.

Allerede gode erfaringer med at spare energi

Den seneste tid har heldigvis allerede vist, hvordan mange medarbejdere på Natural Sciences – trods udfordringer - har været omstillingsparate og formået at spare på energien. På Institut for Molekylærbiologi og Genetik har forskere f.eks. tilpasset deres arbejde i laboratorierne til ændrede åbningstider. Og på Institut for Fysik og Astronomi har bl.a. partikelacceleratoren ASTRID2 været slukket i udvalgte perioder.

I alt har fakultetet reduceret elforbruget med 20 pct. i oktober sammenlignet med samme måned i 2019.

De nye anbefalinger til grønnere laboratoriearbejde bliver den femte guide i rækken. Tidligere grønne guides har handlet om klimavenlige vaner inden for transport, kontor, mad og drikke, møder og konferencer. Idéen til formatet opstod i sin tid, fordi flere studerende og medarbejdere efterspurgte viden om, hvad de selv kunne gøre for at supplere universitetets klimavenlige løsninger.

Guiden vil løbende blive udvidet med flere temaer og anbefalinger.

Se, om der er nogen råd du kan bruge i din hverdag her.