De første undervisere på Nat har afprøvet Brightspace: ”Der er mange gode værktøjer”

Aarhus Universitet skifter fra Blackboard til Brightspace. De første undervisere fra Faculty of Natural Sciences har afprøvet learning management systemet i et pilotprojekt. Her fortæller to af underviserne om deres erfaringer, og du kan få tips til, hvordan du selv kommer bedst i gang med Brightspace.

Foto: Pexels

I løbet af foråret har en række undervisere på Nat styret deres kurser via det nye learning management system (LMS) Brightspace, som erstatter Blackboard på Aarhus Universitet til august. De undervisere, som har haft adgang til det nye LMS via pilotprojektet, har gjort sig en række erfaringer.

En mulighed for at gentænke sit kursus

Charlotte Rohde Knudsen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik har i foråret kørt et kursus for et stort antal bachelorstuderende i Brightspace.

”Jeg har ikke mærket den store forskel i undervisningen, og jeg haft oplevelsen af, at det har været meget nemt for de studerende at skifte. Der har ikke været ret mange spørgsmål. Der er mange gode værktøjer. Vi har lavet quizzer og afleveringsopgaver med peer-feedback, og det synes jeg har fungeret rigtig godt, ” siger hun.

Hun har dog oplevet, at det tog tid at vænne sig til Brightspace, idet funktioner som text-editoren og filupload er markant anderledes end i Blackboard.

Charlotte Rohde Knudsen opfordrer til, at man som underviser ser LMS-skiftet som en mulighed for at se sit kursus efter i sømmene.

”Det er en chance for at få præsenteret tingene på en ny måde. Det synes jeg, at man skal benytte sig af. Lige tænke igennem, hvilke menupunkter, emneinddelinger, ugenumre osv. man skal have. Brightspace har nogle gode funktionaliteter og muligheder for at få det til at fremstå lidt mere lækkert,” siger hun.

Blackboard i moderne klæder

Jacob Overgaard fra Institut for Kemi har også deltaget i pilotprojektet. Han har i foråret kørt et kursus for bachelorstuderende i Brightspace, og har ikke oplevet væsentlig forskel på Brightspace og Blackboard.

”Jeg vil sige, at Brightspace minder meget om Blackboard. Man kan kalde det Blackboard i moderne klæder. Generelt synes jeg godt om Brightspace. Det virker noget mere intuitivt og overskueligt. Der er ikke så mange funktionaliteter som forvirrer, som det var tilfældet med Blackboard,” siger han.

Han understreger dog, at man som ny Brightspace-bruger har brug for noget vejledning.

”Jeg er sikker på, at man som ny bliver nødt til at bruge noget hjælp og få nogle fifs, ellers er det svært at gå i gang med. Mit råd vil være, kom i gang i god tid, brug den hjælp, som er til rådighed. Det er ikke specielt kompliceret, men man er nødt til at bruge noget tid på det. Som med alt andet, så bliver det nemmere, når man ved, hvad hvordan man gør,” siger han.

Kurser hjælper dig godt i gang

Kristine Kilså, prodekan for uddannelse, glæder sig over, at de første underviseres erfaringer med Brightspace er positive, og understreger, at der findes gode ressourcer til de undervisere, som nu skal i gang med at lære systemet at kende.

”Jeg ved, at det er et stort arbejde med systemskifte, men der findes god hjælp at hente hos AU’s nye universitetspædagogiske center, Center for Educational Development (CED). Jeg er helt sikker på, at alle gør deres bedste for at være køreklar for alle studerende og alle kurser til efteråret,” siger hun.

Du og dine kollegaer kan deltage i online workshops tilrettelagt specifik for ansatte på Nat og Tech, der skal anvende Brightspace til undervisning. Der vil løbende blive udbudt flere workshops efter behov. Hvis I er en større gruppe undervisere f.eks. fra samme institut, som gerne vil på workshop sammen, kan I kontakte Morten Seberg Herløw Sørensen (moseb@au.dk).

Allerede nu er Brightspace tilgængelig for alle undervisere, og du kan logge ind og afprøve funktionerne i dit eget sandbox-kursus.

I løbet af maj/juni vil alle undervisere få adgang til de kurser, de skal undervise i til efteråret. Derefter kan du som underviser begynde arbejdet med at sætte kurserne op i Brightspace. Her står CED klar med hjælp og vejledning og yder support gennem hele overgangsperioden.

Du kan orientere dig om Brightspace på http://medarbejdere.au.dk/brightspace. Her kan du finde information, nyheder og muligheder for kontakt til support. Du kan også finde links til en række introduktionsvideoer med vejledninger og gode råd. Inden længe kan du desuden finde et online introduktionsforløb, som du kan tage hvor og hvornår det passer dig.

Har du brug for hjælp, eller har du kommentarer til den nye platform, kan du kontakte CED’s Brightspace-support og få svar på dine spørgsmål.