Nye principper for reduktion af flyrejser skal bringe Nat tættere på klimamål

Aarhus Universitet har et mål om at nedbringe klimaaftrykket fra flyrejser med 30%. Fakultetsledelsen på Nat har vedtaget principper, som medarbejdere på fakultetet kan læne sig op ad, når de planlægger rejser. Læs dem her.

Foto: Colourbox

Ifølge Aarhus Universitets Klimastrategi udgør rejser med fly en betydelig del af vores samlede CO2-udledning. Derfor har universitetet et mål om at nedbringe klimaaftrykket fra flyrejser med 30% i 2025 sammenlignet med 2018.

I forlængelsen af den målsætning har fakultetsledelsen på Nat netop vedtaget seks principper for reduktion af flyrejser på fakultetet.

Dekan Birgit Schiøtt håber, at principperne vil være en hjælp for medarbejderne på fakultetet:

”Hvis vi skal nå klimamålene, så kræver det, at vi alle sammen overvejer flyrejserne en ekstra gang, inden vi køber billetter til flyrejser. Også selvom det kan føles som en udfordring eller et benspænd. Jeg håber, at principperne her kan fungere som en hjælp til netop de overvejelser, ” siger hun.

De nye principper er udformet på baggrund af en indledende drøftelse af mulige principper i fakultetsledelsen og sidenhen en lokal drøftelse af disse på institutterne.

De seks principper for reduktion af flyrejser på Nat:

1. Ingen indenrigsflyvning, medmindre det er som led i en udlandsrejse. Institutsekretariatsleder kan dispensere i særlige tilfælde.

2. Det er en kvalitet, at kandidat- og ph.d.-forsvar afholdes med fysisk deltagelse. Ved kandidatforsvar skal alternativer til flyrejser tilstræbes. Ved ph.d.-forsvar opfordres til, at mindst én opponent er fysisk til stede, og at en eventuel oversøisk opponent medvirker virtuelt.

3. Ved kortere distancer i Europa skal flyrejser undgås, dog tages hensyn til rejsetid ift. work-life balance og evt. samlede merudgifter og CO2-regnskab ved anden transportform.

4. Første møde i nye samarbejder kan gennemføres fysisk. Herefter skal behovet for at mødes fysisk overvejes nøje.

5. Mellemlandinger ved flyrejser skal så vidt muligt undgås.

6. Institutterne bør prioritere deres rejsekrævende aktiviteter, dvs. vurdere vægtningen mellem fx on-site besøg til større infrastrukturer og faciliteter, datamålinger og dataindsamlinger, og interkontinentale møder og konferencer.