Flere og flere studerende har funktionsnedsættelser

I løbet af de sidste ti år er antallet af studerende med funktionsnedsættelser steget markant. Særligt opmærksomhedsforstyrrelser og diagnoser inden for autismespektret fylder i statistikken, oplever AU’s Rådgivnings- og støttecenter.

Ordblindhed, talblindhed og ADHD. Det er nogle af de funktionsnedsættelser, de studerende på NAT har med, når de sætter sig på skolebænken, og siden 2014 har AU’s Rådgivnings- og støttecenter registreret markant flere studerende med funktionsnedsættelser på AU’s uddannelser.

”Når vi ser på den data fra de seneste ti år, er der en markant stigning i antallet af studerende, der modtager SPS (personbåren støtte til studerende med en diagnose, red.), på tværs af alle fakulteterne på AU,” fortæller Rune Kjær Kappel, som er afsnitsleder i Rådgivnings- og støttecentret.

De studerende, der modtager støtte på rådgivningscentret, kan inddeles i to hovedgrupper: Studerende med ordblindhed eller talblindhed, og studerende med psykiske eller neurologiske lidelser. Især den ene gruppe er vokset – også hos NAT.

”Vi kan se, at stigningen klart er størst i antallet af studerende med psykiske og neurologiske lidelser,” siger Rune Kjær Kappel.

Funktionsnedsættelser rækker ind i auditoriet

Af rådgivningscentrets årsrapport fremgår det, at der især er kommet flere studerende med ADHD og ADD, men også diagnoser inden for autismespektret fylder mere i auditorierne i dag end for ti år siden.

Det er også netop disse funktionsnedsættelser, der er stærkt repræsenterede i Rådgivnings- og støttecentrets statistikker, når man ser på de lokale tal for NAT, fortæller Rune Kjær Kappel. Og det er ikke uden betydning for underviserne på fakultetet, mener han:

”Det kan være interessant at vide rent undervisningsmæssigt, at sådan noget som strukturvanskeligheder ofte er forbundet med at have de her typer af funktionsnedsættelser. Så hvis man som underviser kan imødekomme nogle behov for øget struktur, klarhed, tydelighed, så er det helt sikkert noget, som vil hjælpe de her studerende meget”, siger han.

Udviklingen er en tendens i hele uddannelsessektoren, forklarer Rune Kjær Kappel, og han understreger, at tallene kun dækker over det antal studerende, som rådgivningscentret har tilknyttet.

Ifølge Rådgivnings- og støttecentrets seneste årsrapport, var der på AU i alt 2100 SPS-modtagere i forårssemesteret 2023. Det svarer til 6,6 % af de studerende på universitetet.

I forårssemesteret 2023 modtog 1353 af SPS-modtagerne støtte hos Rådgivnings-og støttecentret, hvilket svarer til 4,2 % af de studerende på AU.

Af de 1353 studerende, der fik støtte, udgjorde studerende med ordblindhed eller talblindhed ca. ¼ af det samlede antal studerende. Studerende med psykiske eller neurologiske lidelser udgjorde ca. ¾.

Fra 2018 til 2023 ses en stigning i antallet af studerende med psykiske og neurologiske funktionsnedsættelser tilknyttet Rådgivnings - og støttecentret på 86 %. I samme periode ses en stigning på 32% i antallet af studerende med ordblindhed og talblindhed.