Farvel og tak til Kantine-Jørgen

Efter godt 34 år som bestyrer af Matematisk Kantine lægger Jens Jørgen Bæk nu grydeskeerne og regnskabsbøgerne fra sig for at nyde sit otium. Han blev behørigt fejret med en afskedsfest i kantinen.

Jens Jørgen Bæk takker af efter 34 år. Fotos: Peter F. Gammelby

Gæsterne var en anden generation end ellers, men ellers var Matematisk Kantine omtrent så propfuld af gæster som normalt ved frokosttid, da Kantine-Jørgen holdt afskedsreception fredag eftermiddag den 14. april.

Gamle og nuværende AU-medarbejdere og -studerende samt en hel del venner og kolleger (også nuværende og tidligere) måtte ligefrem stå i kø for at komme ind. Det skyldte dog delvist, at hovedpersonen selv stod i døren og ville hilse på hver enkelt.

Og da der var gratis mad og drikke, var medarbejder-nyhedsredaktionen naturligvis også repræsenteret – med et kamera.

I de 34 år med Jens Jørgen Bæk ved roret har Matematisk Kantine udviklet sig meget. Den omfatter driften af to spisesteder – det andet er Fysisk Kantine – og kringler desuden mødeforplejning, konferencer, receptioner samt diverse fester i AU-regi og ikke mindst de mange studenterforeninger, som holder arrangementer og fester der. Og siden 2011 har Matematisk Kantine haft aftenservering, hvor folk strømmer til buffeten i forbindelse med Folkeuniversitetets forelæsninger på AU og de Offentlige Foredrag i Naturvidenskab.

Jens Jørgen Bæk er blot den anden bestyrer af Matematisk Kantine, siden den blev oprettet den 5. september 1959.

Jens Jørgen Bæk har ikke tænkt sig at slippe helt for madlavning i sit otium – men det bliver kun for familie og venner. Og så vil han bruge mere tid på sine store fritidsinteresser, nemlig lystbåden og lystfiskeri, gerne ved Færøerne.