Dekanens sommerhilsen

Dekan Birgit Schiøtt ønsker alle medarbejdere på Nat god sommer.

Foto: Jens hartmann Schmidt, AU foto.

Talemåden: Der er er en første gang for alting har defineret mit arbejdsliv, siden jeg tiltrådte som dekan i maj. Fra det første fakultetsledelsesmøde og universitetsledelsesmøde, på rundtur på institutterne, til Folkemødet på Bornholm, studietur i Holland og nu som afsender på dekanens sommerhilsen.

Jeg vil derfor gerne benytte lejligheden til at sige mange tak for den varme velkomst, jeg har fået på fakultetet. Som I ved, er Aarhus Universitet min hjemmebane, men perspektivet fra dekankontoret er nyt. Og jeg er imponeret over det store engagement, dedikation og virkelyst, som jeg har oplevet på mine første besøg og møder.

Tak til jer alle, som på hver jeres måde bidrager til, at fakultetet er et godt sted at uddanne sig, et inspirerende sted at forske og arbejde til nytte for samfundet omkring os. Vi gør gavn, og der er brug for vores viden.

Det vil der også være i fremtiden, derfor er det heller ikke uden spænding, at jeg og resten af fakultetsledelsen ser frem til arbejdet med den kommende kandidatreform.

I sidste uge offentliggjorde regeringens Kandidatudvalg en delrapport, som gav et indblik i de foreløbige drøftelser. Rapporten giver ingen klar udmelding, vi kan derfor ikke udlede, hvordan kandidatreformen konkret skal udmøntes på Nat.

Oveni er der også en sektordimensionering på bachelorniveau på vej. Arbejdet med at fastlægge den interne fordeling af dimensioneringen på Aarhus Universitet er i gang, og universitetsledelsen forventer at kunne melde nærmere ud på den anden side af sommerferien.

Derfor planlægger vi også et informationsmøde i august for alle medarbejdere på fakultetet. Her vil vi fortælle så meget, som vi ved på det tidspunkt, specielt om den videre proces. I får senere en invitation i indbakken. Indtil da kan I orientere jer i slides fra den åbne høring, som ministeriet inviterede til tidligere på måneden. Her er pointerne godt gengivet.

Rektor Brian Bech Nielsen udtalte sig på vegne af Danske Universiteter om Kandidatudvalgets delrapport og udfordringerne i et indlæg på Altingets hjemmeside. Omnibus har også skrevet om dimensionering af universiteterne.

Der venter altså på flere måder et indholdsmættet efterår. Det begynder heldigvis på den bedst tænkelige måde med ankomst af nye, spændte studerende, som har valgt gode naturvidenskabelige uddannelser, og de skal hjælpes godt ind i deres studietid.

Jeg glæder mig også til at se så mange af jer som muligt til NAT Get-together 9. august. Hvis I ikke allerede er tilmeldt, kan det gøres her.

Til slut ønsker jeg alle en velfortjent sommerferie.