Dekanatet vil skabe øget synlighed omkring Nat på de sociale medier

I den kommende tid vil dekanen og prodekanerne på Nat skrue op for deres aktivitet på LinkedIn og Twitter. Det sker for at synliggøre fakultetets aktiviteter eksternt.

Dekan Kristian Pedersen og prodekaner Kristine Kilså og David Lundbek Egholm vil øge Nats synlighed på de sociale medier. Foto: Ida Marie Jensen (AU Foto)

Fakultetet har både en LinkedIn- og en Twitterprofil, hvor store og små historier fra Nat bliver delt. Profilerne får løbende flere følgere både fra fakultetets egne rækker, og i stigende grad også fra eksterne interessenter. Nu vil dekanatet øge sin aktivitet på LinkedIn og Twitter for at komme endnu længere ud med input til STEM-dagsordenen, interessante forskningsresultater, bevillinger, spændende projekter og alle de mange andre gode historier, der kan fortælles om Nat.

”Målet er at skabe mere synlighed omkring naturvidenskab generelt og alle de resultater, som vi leverer på Nat. Og så vil vi helt konkret give folk et bedre indblik i, hvad vi går og laver på Nat, og hvad der optager os,” siger dekan Kristian Pedersen.

Hvorfor LinkedIn og Twitter

LinkedIn er et medie i vækst på globalt plan og i Danmark. Globalt set er der cirka 722 millioner LinkedIn-brugere og cirka 1,6 millioner danskere har en LinkedIn-profil (tal fra Danmarks Statistik 2017).

39 procent af de danske brugere er aktive mindst en gang om ugen, og 14 procent er aktive hver dag. LinkedIn er en professionel platform og et digitalt CV, hvor man både har mulighed for at udbygge og pleje sit netværk og har mulighed for at gøre sig selv og sin forskning mere synlig og tilgængelig.

Twitter har 330 millioner brugere på verdensplan, og i Danmark har cirka 10 procent en profil.  83 % af verdens ledere er på Twitter, og det siger noget om det segment, der befinder sig på platformen. Her findes særligt politikere, meningsdannere, journalister, fonde, organisationer, forskere og visse virksomheder.

Twitter egner sig godt til det mere holdningsbaserede stof, men også det fagspecifikke stof, og her er det forholdsvis let at interagere med fagfæller og andre, der interesserer sig for samme emne. Desuden bringes flere og flere nyheder først her, og man får meget hurtigt reaktioner på egne indlæg.

”Derfor bør vi udnytte disse kanaler aktivt, når vi taler om forskningsformidling og -politik. Traditionelle medier er selvfølgelig stadig relevante kanaler, men de sociale medier vokser i betydning, og de giver mulighed for at nå andre målgrupper, så derfor vil vi inddrage dem mere aktivt og bevidst i vores kommunikation,” siger Kristian Pedersen.

En opfordring

Nat-Tech Kommunikation er ved at udarbejde præsentations- og kursusmateriale om LinkedIn og Twitter, som institutterne kan trække på, hvis de også ønsker at arbejde med at optimere deres indsats på de sociale medier.

”Det handler om at gøre hele Nat mere synlig og gerne give et personligt førstehånds-indblik i vores mange forskelligartede aktiviteter inden for forskning og uddannelse. Så del med os, hvad I går og laver, så giver vi gerne et like eller en deling tilbage, og connect også gerne med os,” siger Kristian Pedersen.