Dekanat: Vi skal lette vejen for vores studerende med funktionsnedsættelser

På Faculty of Natural Sciences skal vi gøre vejen lidt nemmere for de op mod 10 procent af vores studerende, som har en funktionsnedsættelse.

Foto: Jens Hartmann Schmidt, AU foto.

Man har ikke den letteste gang på jorden, hvis der i rygsækken er en funktionsnedsættelse som eksempelvis autisme eller ordblindhed. Verden er indrettet efter som folk er flest, og turen kan blive drøj, når man har evner og ambitioner om en akademisk uddannelse og karriere, men ikke passer ind i de gængse mønstre.

Nogle greb er simple; start forelæsningen med at præsentere en dagsorden, vær i god tid med information om arrangementer og forandringer og tag hensyn til de få, som har behov for en pause fra undervisningen i laboratoriet.

Måske kan det mindske frafaldet? Forhåbentlig øges trivslen.

Vi kan ikke ændre på, at unge har diagnoser og vanskeligheder, men vi skal inkludere, så de føler sig favnet og forstået.

Andet vil være spild af kvalifikationer, som ikke alene påvirker den enkeltes muligheder, men også samfundet.