Gratis adgang på de naturvidenskabelige museer i Aarhus

Aarhus Universitets historiske samling er overgået til Science Museerne. Det markerer museerne ved at give alle ansatte og studerende på Aarhus Universitet gratis adgang til Steno Museet fremover. I sommerferien gælder det også daglige planetarie-forestillinger og rundvisninger. Adgangen til Væksthusene er i forvejen gratis for alle besøgende.

Science Museerne
Science Museerne giver gratis adgang til alle ansatte og studerende ved AU. Foto: Søren Kjeldgaard, AU Foto

Når startskuddet til skolernes sommerferien gives lørdag 27.6. får alle AU-ansatte og studerende gratis adgang til Science Museerne. Det sker dels for at fejre at Aarhus Universitetshistoriske samling er overgået til Science Museerne, dels for at markere at Science Museerne hører under Aarhus Universitet.

”Det er vigtigt for os hele tiden at understrege, at vores museer er universitetets museer,” siger direktør for Science Museerne Bent Lorenzen. ”Det har stor betydning for os at både forskere og studerende tænker os ind fx i forhold til formidlingsaktiviteter, samarbejde og som et sted man kan tage hen med familie og venner i sin fritid. I forhold til offentligheden er det vigtigt, at man oplever, at naturvidenskabelig formidling på Aarhus Universitet har mange platforme og er mangefacetteret.”

Hidtil har alle ansatte og studerende under Natural Sciences og Health haft gratis adgang til Steno Museet, men nu skal det altså omfatte alle AU-folk.

”Medicinhistorie, botanik, astronomi og videnskabshistorie er de naturvidenskabelige områder som museerne er plantet i,” siger Bent Lorenzen, ”men i udviklingen af vores udstillinger kan der også være involveret studerende eller forskere fra fx Arts. Vi vil meget gerne arbejde tværfagligt og vi vil gerne være med til at vise offentligheden, at science er et spændende dynamisk område som involverer mange fagligheder og aspekter af livet. Det vil vi bl.a. gerne understrege med den gratis adgang.”

Bent Lorenzen er samtidig meget glad for at Science Museerne har overtaget den universitetshistoriske samling. Den rummer bl.a. genstande, billeder og forskellige tekster fra Aarhus Universitets " kultur- og hverdagshistorie” tilbage fra universitetets begyndelse i 1928.

”Det er en meget værdifuld samling, som både passer godt ind i vores samlingsstrategi og ønske om at styrke sammenhængskraften med Aarhus Universitet,” siger han. ”Så nu håber vi at rigtig mange studerende og ansatte vil benytte sig af muligheden for at komme gratis på museum.”

Fakta

Science Museerne er en del af Faculty of Natural Sciences ved Aarhus Universitet. Science Museerne omfatter Steno Museet og Herbariet i Universitetsparken, Væksthusene i Botanisk Have samt Ole Rømer-Observatoriet i Højbjerg.

Læs mere på sciencemuseerne.dk