På denne side kan du finde hjælp til, at hvordan du arbejder med din kursusbeskrivelse. Du kan bl.a. finde tidsplanen, skabelonerne og videoer der viser hvordan systemet virker.
Siden indeholder:
God arbejdslyst.
Herunder finder du tidsplanen for efterårs- og forårsudbudet. Klik på linjen og find information om den relevante del af processen, i bunden af tidslinjen.
Sædvanligvis skal kursusbeskrivelser foreligge på både dansk og engelsk. Dog kan man på kandidatuddannelser undlade den danske version, da uddannelserne (stort set alle) udbydes på engelsk.
Se hvor du finder skabelonen til nye kurser og hvordan du udfylder overbliksarket.
Studieordninger ved Nat og Tech revideres én gang årligt for uddannelser, der har sommeroptag og to gange årligt for uddannelser, der har sommer- og vinteroptag.
Studieordningsændringer indsendes til administrationen. Der skal vedlægges oversigt over ændringer samt begrundelse herfor, konsekvenser for årgange samt konsekvenser for andre uddannelser, hvori nye kurser indgår eller gamle kurser udgår. Det er hensigtsmæssigt at vedlægge et studiediagram, som viser uddannelsens nye opbygning, eventuelt bilagt et overgangsdiagram.
Forslag til ændringer vil blive sendt til relevant studieleder, som indstiller til studienævnet.
Se hvordan du angiver ændringer i kursusbeskrivelser og hvordan du udfylder overbliksarket ved kurser med ændringer.
Kursuskataloget på Nat og Tech er en juridisk del af uddannelsernes studieordning. Den enkelte kursusbeskrivelse er således et juridisk dokument, og i sidste ende dét, der binder i relation til læringsmål, indhold, eksamensform, timetal osv.
Det er derfor vigtigt, at kursuskataloget/kursusudbuddet for den enkelte uddannelse løbende godkendes i det relevante studienævn, da det er studienævnenes opgave at sikre, at studieordninger og herunder kursusudbud overholder de gældenden regler på området.
Derfor har alle tre studienævn et årshjul, hvor der behandles kursusudbud og studieordningsændringer to gange om året – således at kursuskataloget kan åbnes ca. 1. april og 1. oktober – og således at de studerende kan foretage undervisningstilmelding til 1. maj og 1. november.
Uddannelsesudvalgenes rolle i relation til kursusudbud er at medvirke til udarbejdelse af kursusbeskrivelser og studieordninger.
Uddannelsesudvalget udvikler kursusudbud og uddannelsernes faglige og kompetencemæssige profil. Udvalget medvirker til udvikling af nye undervisnings- og prøveformer.
Udvalget behandler og godkender det samlede kursusudbud, herunder den del, som fremsendes til behandling og godkendelse i studienævnet.
Rolle og kommissorium kan findes her.
Når du som uddannelsesansvarlig har fået kursusændringerne godkendt i UU, kan du se i videoen, hvordan du angiver det i overbliksarket.
Som kursusansvarlig skal du årligt revidere kursusbeskrivelsen og sikre, at denne afspejler de ændringer kurset har gennemgået ved forrige afholdelse samt planlagte ændringer for kommende afholdelse. Ved større revisioner eller udvikling af et nyt kursus skal beskrivelsen godkendes i studienævnet.
Kursusbeskrivelsen skal forstås og anvendes af de studerende og derfor skrives så de studerende forstår hvad kurset indeholder, hvilke aktiviteter de vil deltage i og hvad de forventes at kunne ved kursets afslutning. I beskrivelsen af kursets formål har du mulighed for at pointere hvorfor netop dette kursus er relevant for de studerende.
I forbindelse med revisionen er det vigtigt, at du sikrer, at der fortsat er god sammenhæng i kurset. Genovervej om kursets undervisningsaktiviteter er med til at sikre at de studerende kan opnå kursets læringsmål eller om aktiviteterne bør ændres. Evaluer endvidere om bedømmelsen (afsluttende eksamen samt eventuelle løbende bedømmelser) udprøver læringsmålene på tilfredsstillende vis.
I revisionen bør du specielt have fokus på om:
Se mere om første trin i kursuskatalogsprocessen og hvordan du udfylder overbliksarket ved kurser uden ændringer.
Uddannelsesretning | Koordinator | |
Biologi | Anne Olsen | anne.olsen@au.dk |
Bioinformatik | Sille Stenild | stenild@au.dk |
Datalogi og IT-Produktudvikling | Sille Stenild | stenild@au.dk |
Datavidenskab | Maiken Dazelle Nielsen | maiken@au.dk |
Fysik og Astronomi | Andrea Brønniche | and@au.dk |
Geoscience | Anne Ambrosius Frederiksen | aaf@au.dk |
Informatikundervisning, Master | Ina Thers og Malene Plougmann | Nat-Tech.Uddannelse.Masterteam@au.dk |
IT (softwarekonstruktion), Master | Ina Thers og Malene Plougmann | Nat-Tech.Uddannelse.Masterteam@au.dk |
Kemi | Malene Plougmann | plougmann@au.dk |
Matematik | Maiken Dazelle Nielsen | maiken@au.dk |
Matematik-Økonomi | Maiken Dazelle Nielsen | maiken@au.dk |
Medicinalkemi | Malene Plougmann | plougmann@au.dk |
Molekylærbiologi | Andrea Brønniche | and@au.dk |
Molekylær medicin | Andrea Brønniche | and@au.dk |
Nanoscience | Malene Plougmann | plougmann@au.dk |
Scienceundervisning, Master | Malene Plougmann | Nat-Tech.Uddannelse.Masterteam@au.dk |
Statistik | Maiken Dazelle Nielsen | maiken@au.dk |
Videnskabsstudier | Maiken Dazelle Nielsen | maiken@au.dk |
Uddannelsesretning | Koordinator | |
Adgangskursus og gymnasiale aktiviteter | ||
Adgangskursus til ingeniøruddannelserne, Aarhus & Herning | Maria Mak | mvm@au.dk |
Adgangskursus til ingeniøruddannelserne, Optag | Signe Kok Sørensen og | ak-optag.nat-tech@au.dk |
Zacharias Skoubo Hasselbalch | ||
Supplering og Turbokurser | Maria Mak | mvm@au.dk |
Supplering og Turbokurser, Optag | Signe Kok Sørensen og | ak-optag.nat-tech@au.dk |
Zacharias Skoubo Hasselbalch | ||
Bio- og kemiteknologi | ||
Bioteknologi, Bachelor | Bjørg Brink Dalgaard | bd@au.dk |
Kemiteknologi, Bachelor | Bjørg Brink Dalgaard | bd@au.dk |
Kemi og Bioteknologi, Kandidat | Bjørg Brink Dalgaard | bd@au.dk |
Diplom: | ||
Bioteknologi | Bjørg Brink Dalgaard | bd@au.dk |
Kemi | Bjørg Brink Dalgaard | bd@au.dk |
Kemi & Fødevareteknologi | Bjørg Brink Dalgaard | bd@au.dk |
Byggeri og bygningsdesign | ||
Byggeri, Bachelor | Sille Stenild | stenild@au.dk |
Byggeri, Kandidat | Sille Stenild | stenild@au.dk |
Diplom: | ||
Bygning | Anne Ambrosius Frederiksen | aaf@au.dk |
Bygningsdesign | Anne Ambrosius Frederiksen | aaf@au.dk |
Elektro- og computerteknologi | ||
Biomedicinsk teknologi og teknik, Kandidat | Andrea Brønniche | and@au.dk |
Computerteknologi, Bachelor | Sara Lassen | sala@au.dk |
Computerteknologi, Kandidat | Sara Lassen | sala@au.dk |
Elektroteknologi, Bachelor | Sara Lassen | sala@au.dk |
Elektroteknologi, Kandidat | Sara Lassen | sala@au.dk |
Diplom: | ||
Elektronik Aarhus | Kirsten Thesbjerg Jessen | kith@au.dk |
Elektronik, Herning | Ina Thers | ithe@au.dk |
Elektrisk energiteknologi Aarhus | Kirsten Thesbjerg Jessen | kith@au.dk |
Elektrisk energiteknologi Herning | Ina Thers | ithe@au.dk |
Softwareteknologi | Kirsten Thesbjerg Jessen | kith@au.dk |
Sundhedsteknologi | Kirsten Thesbjerg Jessen | kith@au.dk |
Forretningsingeniører | ||
Forretningsingeniører | Ina Thers | ithe@au.dk |
Forretningsingeniører - optag | Signe Kok Sørensen og | sks@au.dk |
Zacharias Skoubo Hasselbalch | zach@au.dk | |
Ingeniørpraktikken | ||
Ingeniørpraktikken - Diplom | Ina Thers og | Ingenioerpraktik.Nat-Tech@au.dk |
Kirsten Thesbjerg Jessen | ||
Jordbrugs- og fødevarevidenskab ( Agro) | ||
Agrobiologi | Sara Lassen | sala@au.dk |
Jordbrug, Natur og Miljø | Sara Lassen | sala@au.dk |
Molekylær ernæring og fødevareteknologi | Anne Olsen | anne.olsen@au.dk |
Vurdering af husdyrvelfærd i primærproduktion, Master | Ina Thers og Malene Plougmann | Nat-Tech.Uddannelse.Masterteam@au.dk |
Mekanik og produktion | ||
Mekanik, Bachelor og Kandidat | Signe Kok Sørensen og | Nat-Tech.Uddannelse.mpe@au.dk |
Zacharias Skoubo Hasselbalch | ||
Diplom: | ||
Maskinteknik Aarhus og Herning | Signe Kok Sørensen og | Nat-Tech.Uddannelse.mpe@au.dk |
Zacharias Skoubo Hasselbalch |
Her kan du finde information om, hvordan OneDrive ser ud, samt hvad der sker i den afsluttende proces.
I videoen kan du se, hvordan OneDrive er opbygget, herunder hvordan du finder din uddannelse med tilhørende kursusbeskrivelser og overbliksarket i Excel.
Se, hvad der sker med kursusbeskrivelserne efter dit arbejde i OneDrive er færdig, og hvorfor det er vigtigt, at du udfylder overbliksarket korrekt.