Her ses et diagram over kvalitetsorganisationen på uddannelsesområdet på Faculty of Natural Sciences. Under modellen er de enkelte aktørers/udvalgs roller beskrevet.
Klik på overskrifterne nedenfor for en beskrivelse af rollerne og ansvarsområderne i kvalitetsorganisationen på Faculty of Natural Sciences
Studienævnets opgaver er beskrevet i universitetsloven
På Nat har dekanen nedsat to studienævn:
Studienævnet har ansvar for
Studienævnet har til opgave at
Uddannelsesudvalgene
Uddannelsesudvalget er rådgivende for institutleder og studieleder og har desuden en koordinerende funktion. Prodekanen for uddannelse nedsætter uddannelsesudvalg og udpeger formand og medlemmer efter indstilling fra institutleder
Se kommissorium for uddannelsesudvalg.
Fakultetets studieledere indkalder jævnligt de uddannelsesansvarlige til møder med fokus på koordinering og erfaringsudveksling.
Nat Uddannelsesforum mødes ca. en gang om måneden, idet formålet er at
Fakultetsledelsen mødes ca. hver tredje uge. Prodekanen for uddannelse sikrer sammenhængen mellem fakultetsledelsen og aktørerne på uddannelsesområdet. Fakultetsledelsen drøfter løbende aktuelle uddannelsessager og behandler den årlige Uddannelsesrapport for fakultetet.
Fakultetsledelsen rådgives af Nat Uddannelsesforum samt fire andre udvalg inden for hvert af fakultetets øvrige virkeområder: Forskningsudvalg, Myndighedsudvalg, Erhvervsudvalg og GSST programudvalg.
De studerende deltager i undervisningen og andre læringsaktiviteter. De studerende organiserer sig i fagråd og andre faglige foreninger. De studerende bidrager til fakultetets strategiske og praktiske arbejde med uddannelseskvalitet via repræsentanter i uddannelsesudvalg, studienævn, arbejdsmiljøorganisationen og Akademisk Råd.
De studerende ved Nat og Tech har organiseret sig i ”SciTech-Tinget”, som er paraplyorganisation for alle fagråd ved fakultetet.
Studenterrepræsentanterne i Akademisk Råd mødes jævnligt med dekanen. Næstformændene i fakulteternes studienævn mødes jævnligt med prodekanen for uddannelse.
Underviseren har ansvar for at udvikle og gennemføre de enkelte kurser og for at for at bidrage til kvalitetssikring og – udvikling af uddannelserne i dialog med den uddannelsesansvarlige, uddannelsesudvalget, institutleder m.fl..
Hvervet som kursusansvarlig og hovedvejleder kan varetages af fastansat videnskabeligt personale såvel som tenure track adjunkter og adjunkter, der har bestået adjunktpædagogisk kursus.
Hvor der er flere undervisere, udpeger institutlederen en kursusansvarlig underviser, som varetager den faglige koordinering. Enkelte steder er der ligeledes udpeget semesterkoordinatorer. Der er desuden udpeget mindst en international koordinator blandt underviserne på hvert institut/center.
På hvert institut er der en eller flere uddannelsesansvarlige, som
Se funktionsbeskrivelse for uddannelsesansvarlige ved Nat og Tech.
Prodekanen for uddannelse udpeger uddannelsesansvarlige efter indstilling fra institutlederen.
Dekanen har udpeget studieledere efter indstilling fra studienævnene.
Studielederen har det daglige ansvar for den praktiske tilrettelæggelse og udvikling af uddannelserne indenfor deres område, herunder:
Studielederen refererer til prodekanen for uddannelse i studiemæssige spørgsmål.
Studielederens opgaver er beskrevet i universitetsloven
Institutlederens opgaver er beskrevet i vedtægten for Aarhus Universitet.
Nat er organiseret i institutter og centre, som leverer undervisning til fakultetets uddannelser. Hver af disse enheder ledes af en institutleder/centerleder (her ”institutleder”), som varetager ledelsen af de videnskabelige medarbejdere og sikrer af sammenhæng mellem forskning og uddannelse.
Institutlederen er ansvarlig for
Institutlederen følger med inddragelse af studielederen, uddannelsesansvarlig og uddannelsesudvalg op på evaluering af uddannelse og undervisning.
Institutlederens ledelse sker under inddragelse af uddannelsesudvalg, aftagerpaneler samt institutforum og samarbejdsudvalg.
Institutlederen kan uddelegere ledelsesopgaver inden for ledelsesstrengen til fx sektionsledere og uddannelsesansvarlige. Der er forskellig struktur og praksis for dette på de forskellige institutter. Principperne for delegering er beskrevet i Principper for delegering og inddragelse på Nat og Tech.
Dekanens opgaver er beskrevet i vedtægten for Aarhus Universitet.
Det er dekanens opgave
Dekanen har det overordnede ansvar for
Dekanens ledelse sker under inddragelse af rådgivning fra fakultetsledelsen, studienævn, institutter, Akademisk Råd, aftagerpaneler og advisory board.
Prodekanen for uddannelse bistår dekanen med ledelse på uddannelsesområdet.
Aftagerpanelerne rådgiver om uddannelsernes kvalitet og relevans og inddrages ved udvikling af nye og eksisterende uddannelser samt ved udvikling af nye undervisnings- og prøveformer.
Aftagerpanelets opgaver er beskrevet i universitetsloven.
Se kommissorium og hjemmeside for aftagerpaneler.
Aftagerpaneler nedsættes af rektor efter indstilling fra dekanen. Dekanens indstilling baserer sig på uddannelsesudvalgenes ønsker. Aftagerpanelerne er nedsat for en treårig periode og mødes 1-2 gange årligt med uddannelsesudvalget.
Den uddannelsesansvarlige har ansvar for dialogen med aftagerpanelerne og inddrager uddannelsesudvalgenes medlemmer.
Administrationen af uddannelserne på Tech er forankret i studieadministrationen ved Administrationscenter Nat-Tech.
Studieadministrationen har ansvar for at sekretariatsbetjene studienævn, studieledere, uddannelsesudvalg og uddannelsesansvarlige, herunder for at forberede studieordninger, tilrettelægge undervisning og eksamen samt for at sagsbehandle efter studienævnets retningslinjer.
Den studieadministrative enhed ved Aarhus Universitets fællesadministration har ansvar for at levere tilfredsstillende dokumentations- og informationssystemer og sikre tilfredsstillende systemunderstøttelse. Enheden tilvejebringer data, dokumentation og formidler kvalitetsarbejdet i samspil med bl.a. fakultetssekretariatet.
Censorerne bidrager til kvalitetssikring af de enkelte eksterne prøver og tilknyttede undervisningsforløb.
Censorformandskaberne skal som led i kvalitetssikring af uddannelsernes prøve- og eksamenssystem bl.a. afgive en årlig beretning og afholde kontaktmøder mellem universiteterne (herunder aftagerpanelerne) og censorer.
Reglerne omkring censorer fremgår af eksamensbekendtgørelserne her:
Oversigter over: