Tobias Wang er ny formand for Akademisk Råd for Natural Sciences

Som formand vil han tale de klassiske akademiske dyders sag. Den gode forskning og den gode undervisning skal være i fokus.

(Foto: Privat)

Professor ved Institut for Biologi Tobias Wang har tidligere siddet med i Akademisk Råd som VIP-medlem for Institut for Biologi, men er nu valgt som formand for det nye Akademiske Råd for Natural Sciences.

Han fremhæver formandskabet i Akademisk Råd som både vigtigt og interessant og glæder sig til opgaven.

”Jeg vil arbejde for, at vi bliver ved med at sætte pris på, at det er god forskning og god undervisning, som er det bærende element i universitetets virke, og så vil jeg, naturligvis, arbejde for, at vi har en god arbejdsplads, hvor vi på alle niveauer er sammen på en god og hensigtsmæssig måde. Det er noget, jeg har stærke følelser for,” siger han.

Som formand vil han sætte fokus på det, som han kalder de klassiske akademiske dyder, den gode grundforskning og den gode undervisning.

”Jeg er ked af, at det at være ekspert i noget nørdet, at man sætter pris på fagligheden og at man sætter pris på god forskningsbaseret undervisning i en eller anden grad er under pres. Det er ikke universitetets skyld, det handler mere om de eksterne omstændigheder, som universitetet opererer under, ” siger Tobias Wang, og henviser til et øget fokus på ekstern finansiering og at universitetet drives mere og mere som en virksomhed.

I den første tid efter delingen af Science and Technology i de to nye fakulteter, fortsatte det Akademiske Råd med at være fælles for Technical Sciences og Natural Sciences, og det er først pr. 1. februar 2021 at Natural Sciences har fået sit eget Akademisk Råd. . Det vil påvirke den første tid i det nye Akademisk Råd, mener Tobias Wang.

”Vi bliver nødt til at genopfinde os selv som nyt naturvidenskabeligt fakultet, og dermed også som nyt Akademisk Råd for det naturvidenskabelige fakultet. Et som er moderne og tidssvarende. Det tror jeg, at vi kommer til at bruge nogle af de første møder på,” siger han.

Læs mere om Akademisk Råd