PUNKTERINDHOLD OG FORMÅL
StudietypeMetode/undersøgelsesdesign. Studietype fortæller om studiets styrke og validitet. Beskrivelsen målrettes modtageren af forskningsnyheden (generalistjournalist vs. fagjournalist)
Eksterne samarbejdspartnereDet er relevante samarbejdspartnere som andre forskningsinstitutioner, kolleger fra andre universiteter eller en ekstern aktør. Fx et medicinalfirma, der leverer analyser, som forskningen er lavet på baggrund af.
Det er ikke med-forfattere. 
Ekstern finansieringFonde, bevillingsgivere
InteressekonfliktInteressekonflikt kan være eventuelle habilitetsproblemer eller interessesammenfald. Fx hvis forskeren står i økonomisk eller anden form for relation til bevillingsgiver, hvis forskeren sidder i advisory board hos Lundbeck, og at Lundbeck har betalt studiet, eller hvis forskeren er udpeget af ministerium til at evaluere fx læreruddannelsen. Det er ikke et problem, hvis der er vandtætte skotter. Pointen er at overlade til modtageren af pressemeddelelsen at foretage vurderingen. 
Det skal understreges over for forskeren, at netop dette punkt er særligt vigtigt for universitetet jf. Grundregler for forskningssamarbejde med eksterne parter. 
Andet'Andet' rummer hvad er relevant at vide for modtageren af pressemeddelelsen for at kunne vurdere historiens validitet i forhold til ansvarlig forskningspraksis. Det kan fx være en afvigelse fra princippet om, at forskningsresultater er baseret på en peer reviewed artikel, der er publiceret i et videnskabeligt tidsskrift. Det skal fx fremgå, hvis kommunikationsafdelingen undtagelsesvist medvirker til medieomtale af resultater, der fx 'kun' er offentliggjort ve en konference eller i en bog. 
Link til videnskabelig artikelDirekte link til abstract eller den videnskabelige artikel, som medieomtalen bygger på. 
KontaktdataNavn + kontaktdata på forsker, som er ansvarlig for forskningsresultatet, medmindre det står et andet sted på pressemeddelelsen.