Ny datamanagementkoordinator på Nat: ”Jeg vil gerne gøre det let for den enkelte forsker!”

Jesper Lykkegaard Karlsen starter i rollen som datamanagementkoordinator d. 1 april.

Foto: AU Foto

FAIR-principper, pseudonymisering af følsomme data og dataklassifikation er begreber, som kan give sved på panden. Research data management kan virke som en svær eller uoverskuelig opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

1. april starter Jesper Lykkegaard Karlsen som ny datamanagementkoordinator på Faculty of Natural Sciences.

”Jeg glæder mig! Jeg håber, at jeg kan gøre en forskel i arbejdet med data management på tværs, så det kan komme til at fungere rigtig godt på Nat,” siger han.

Jesper Lykkegaard Karlsen kommer fra en stilling på Institut for Molekylær Biologi og Genetik, hvor han har arbejdet med scientific computing, herunder blandt andet high performance computing og data management. Han fortsætter på instituttet, men er efter 1. april også at finde i fakultetssekretariatet to dage om ugen i sin nye rolle som datamanagementkoordinator.

Her skal Jesper Lykkegaard Karlsen fungere som koordinerende bindeled mellem AUs centrale datamanagement indsatser, Open Science og Nats Institutter.

Det betyder bl.a. at han skal fungere som tovholder på Nats data management forum, rådgive dekan og fakultetsledelsen vedrørende data management og tage på rundtur på institutterne for at informerer om det nye digitale dataopbevaringssystem ERDA/SIF og holde workshops i dette.

Jesper Lykkegaard Karlsen ser frem til at komme i gang med arbejdet og har allerede taget hul på de første ERDA/SIF workshops.

”Fordi jeg både har en videnskabelig og teknisk baggrund, så vil jeg meget gerne ud til forskerne og høre, hvad de arbejder med, hvilke udfordringer de har og hvordan jeg kan hjælpe dem. Jeg er servicemindet og vil gerne gøre ting let for den enkelte forsker. Det skal ikke være unødigt svært – heller ikke data management, ” siger han.

Jesper Lykkegaard Karlsen kan fra 1. april kontaktes på dm.support@nat.au.dk for spørgsmål og vejledning vedrørende data management.