For første gang uddeler Aarhus Universitet priser ved Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence

Tirsdag d. 26. april løb dette års Unge Forskere-finale af stablen. Konkurrencen er for børn og unge, der elsker naturvidenskab, sundhedsvidenskab og teknologi, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. I år uddelte AU to særpriser: en inden for physical science og en inden for life science.

Fra venstre: Vært ved Unge Forskere Rasmus Kolbe, Gustav Kvist Kalmar, Sebastian Rasmussen og Prodekan Kristine Kilså (Billede: Unge forskere)

I denne uge blev Unge Forskere-konkurrencen afholdt for 34. gang. I år med uddelingen af to nye særpriser, nemlig dem fra Aarhus Universitet.

Konkurrencen er opdelt i to hovedspor: Unge Forskere Junior for børn og unge i grundskolen og Unge Forskere Senior for unge på ungdomsuddannelserne. På begge spor skal deltagerne indsende et projekt på baggrund af et selvvalgt emne i kategorierne Life Science, Physical Science eller Technology, som samlet dækker alle science-fagene.

Vinderen af Aarhus Universitets Juniorpris som fokuseres på nysgerrighed og naturvidenskab blev Gustav Kvist Kalmar fra 6. klasse på Ryomgård Realskole. Gustav har forsket i grænsehastighederne for, hvornår vi erfarer ændringer i toner, bevægelser, smag og farveskift.

Vinderen af Aarhus Universitets Seniorpris blev på baggrund af solid faglighed inden for life science Sebastian Rasmussen fra 3.g på Bagsværd Kostskole og Gymnasium. Han har i sit projekt undersøgt, om man kan bruge RNA i blodet som biomarkør til diagnosticering af kræft i bugspytkirtlen.

Priserne skal inspirere børn og unge til at dyrke STEM-fagene

Prodekan for uddannelse på Faculty of Natural Sciences, Kristine Kilså, var med til at udpege de to vindere og fik æren af at overrække priserne ved finalen tirsdag.

”Gustav og Sebastian har gjort det virkelig godt, og deres projekter er blevet udført med nysgerrighed, kreativitet og på et solidt, fagligt grundlag. Det har været både sjovt og inspirerende at møde deltagerne og se deres projekter,” siger hun.

Det er prodekan Kristine Kilså, som har været initiativtager til Aarhus Universitets nye særpriser. Formålet med priserne er at være med til at inspirere unge med interesse og talent for naturvidenskab, sundhedsvidenskab og teknologi.

”Det er vigtigt, at vi er med til at opmuntre børn og unge til at dyrke naturvidenskaben og STEM-fagene tidligt. Unge forskere er en god platform til det. Her kan vi være med til at give succesoplevelser og inspirere til forskning og fordybelse i naturvidenskaben,” siger hun.

Gustav Kvist Kalmer, vinderen af Juniorprisen, kan se frem til et besøg med overnatning på Science-Museerne for hele klassen, mens Sebastian Rasmussen, vinderen af Seniorprisen, får et skræddersyet dagsbesøg på AU, hvor han kan få faglig sparring på sit projekt af relevante forskere.

Unge Forskeres særpriser uddeles af konkurrencens sponsorer og andre bidragsydere. Herunder altså Faculty of Natural Sciences, Faculty of Technical Sciences og Faculty of Health Sciences på AU.

Du kan læse mere om Unge Forskere på konkurrencens hjemmeside.